Eros Staring
Ik was vroeger als kind altijd heel energiek. Ik was altijd aan het buitenspelen, klimmen in bomen, aan het rennen, ik was altijd wel in beweging. Toen ik jong was had ik daarom ook allemaal verschillende sporten uit geprobeerd, zo ook judo toen ik 8 jaar oud was. Uiteindelijk eindelijk vond ik judo zo leuk dat ik met alle andere sporten ben gestopt en dat ik alleen nog maar ben gaan judoën en zo doende zijn we nu hier.
Ik ben begonnen met judo toen ik 8 jaar oud was bij de judo vereniging Yusei Gashi in Duiven. Daar ben ik met heel veel plezier begonnen aan judo. Al snel leek het mij leuk om mee te doen aan wedstrijdjes, dus toen had ik mij al snel opgegeven voor wat lokale wedstrijden en dat beviel hartstikke goed. Ik vond het super leuk om te doen, en zo doende begon ik ook steeds meer te winnen. Toen ik ongeveer 14 jaar was had ik het besluit genomen dat ik een stap verder wou in het wedstrijd judo, dat was toen jammer genoeg niet mogelijk bij Yusei Gashi. Daarom ben ik toen overgestapt naar de club waar ik nu nog steeds zit, Budo Sport Shizentai in Wehl.
Al gauw ging ik toen voor het eerst naar het buitenland voor wedstrijden en ging ik ook mee doen aan de regionale trainingen in Echt. Later kwamen daar ook de nationale trainingen op Papendal bij. Nu heb ik elke week een regio en nationale trainingen en train ik meerdere keren bij mijn club in Wehl.
Mijn droom is om ooit mee te mogen doen aan de Olympische Spelen. Het lijkt mij super gaaf om het Olympische dorp en alle dingen die bij de Olympische spelen komen kijken mee te mogen maken.
Het allermooiste aan judo vind ik de diversiteit. Elke judo partij is weer anders, er zijn zo veel verschillende worpen en stijlen die je kan doen en gebruiken om een partij te winnen. Er zijn heupworpen, been worpen, wurgingen, arm klemmen en zijn zo eindeloos verschillende manieren om een partij te winnen. Daardoor kan je ook altijd je zelf blijven ontwikkelen met andere acties.
Vorig seizoen heb ik mij ook al geselecteerd voor de Europa Cadet Cups en daarop volgend ook voor het Europees Kampioenschap daar heb ik vorig jaar een 9e plaats gehaald. Dit jaar is het mij ook gelukt om bij de selectie van het Europees Kampioenschap te komen. Eind juni neemt dat toernooi plaats in Gran Canaria. Mijn doel is om minimaal net als vorig jaar in de top 9 te eindigen. Maar het liefst in de top 5, wanneer ik namelijk de top 5 haal op het Europees kampioenschap word ik geselecteerd voor het Wereld Kampioenschap eind augustus in Ecuador, dat is mijn uiteindelijke doel voor dit jaar.